Η περιπέτεια ενός έργου: Η Ανακαίνιση του Δημοτικού Μεγάρου Ποταμού – Ένα σημαντικό έργο αρχίζει να υλοποιείται!

Ένα καλό παράδειγμα για να καταλάβει κανείς τη δυσκολία με την οποία οι Δήμοι δημοπρατούν και εκτελούν πλέον τα έργα τους, είναι το έργο της εκ ανακαίνισης του Δημοτικού Μεγάρου στον Ποταμό, με προϋπολογισμό 200.000€, που καλύπτεται εξολοκλήρου από πόρους του Δήμου. Το έργο συμπεριλήφθηκε αρχικά στον προγραμματισμό του 2015, όμως η δημοπράτησή του ακυρώθηκε 2 φορές. Την πρώτη εξαιτίας υπολογιστικού λάθους στη μελέτη και τη δεύτερη λόγω των συντριπτικών αλλαγών που επέφερε στα δημοτικά και δημόσια έργα ο Νόμος 4412/2016, που ισοπέδωσε τον δημοτικό προγραμματισμό όλων των Δήμων της Χώρας.

Το έργο δημοπρατήθηκε πριν λίγες εβδομάδες στον Πειραιά και απέσπασε πολύ μεγάλη έκπτωση (39,24%), γεγονός που σημαίνει ότι θα εκτελεστεί με περίπου 120.000€, με αποτέλεσμα μόνο από αυτή τη δημοπρασία να εξοικονομούνται 80.000€ υπαρκτών πιστώσεων που θα διατεθούν σε άλλα έργα. Ανάδοχος είναι ο ΕΔΕ κ. Μάρκος Νικόλαος. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το Σεπτέμβριο λόγω των τεράστιων καθυστερήσεων έγκρισης των δημοπρασιών από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Για να φτάσουμε όμως στη δημοπράτησή του, ο Δήμος και οι τεχνικοί του σύμβουλοι, εργάστηκαν αθόρυβα για πολλούς μήνες. Συγκεκριμένα:

Διερεύνηση ιδιοκτησιακού καθεστώτος: στην αίτηση για άδεια στην Υπηρεσία Δόμησης Πειραιά επισυνάπτονται υποχρεωτικά αποδεικτικά ιδιοκτησίας-κυριότητας. Ωστόσο, βρέθηκαν μόνο κάποια πρακτικά του Δήμου 1929-1930 & 1979 τα οποία αναφέρουν τη διαδικασία που έγινε τότε για την κατασκευή του κτιρίου από την Τράπεζα της Ελλάδος για λογαριασμό του Δήμου Κυθήρων με σχετικό αντάλλαγμα. Σε ερώτημα στην Υπηρεσία Δόμησης Πειραιά για το αν αυτά επαρκούν για την απόδειξη της κυριότητας του Δήμου στο κτίριο, μας απάντησαν ότι θα πρέπει μαζί με τα εν λόγω έγγραφα να προσκομίσουμε και μια βεβαίωση από τη νομική υπηρεσία του Δήμου η οποία θα πιστοποιεί την ιδιοκτησία του Δήμου στο κτίριο, όπως και παλαιά αεροφωτογραφία της περιοχής.

Διερεύνηση για την ύπαρξη προϋφισταμένων οικοδομικών αδειών: Διερεύνηση για την ύπαρξη προϋφισταμένων οικοδομικών αδειών ή αδειών επισκευής στην Υπηρεσία Δόμησης Πειραιά και στα αρχεία της Εθνικής Τράπεζας. Σε κανένα από τα δύο αρχεία δεν βρέθηκε κάποιο σχετικό έγγραφο. Λόγω της μη ανεύρεσης υφιστάμενης οικοδομικής άδειας, διευκρινίστηκε από την Υπηρεσία Δόμησης Πειραιά  ότι θα πρέπει να κατατεθεί  πλήρης Φάκελος Άδειας Δόμησης αντί Άδειας Μικρής Κλίμακας, με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και εγκρίσεις.

Προετοιμασία Φακέλου Άδειας Δόμησης:

  • Υποστήριξη της ΤΥΔΚ στην σύνταξη των ακόλουθων μελετών
    • τοπογραφικό
    • πλήρης αρχιτεκτονική μελέτη
    • μελέτη ύδρευσης-αποχέτευσης
  • Υποβολή φακέλων προς έγκριση στις ακόλουθες υπηρεσίες
    • Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Αττικής
    • ΕΦΑ Δυτικής Αττικής, Πειραιώς & Νήσων
    • Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΣΑ)
  • Έκδοση γνωμοδότησης από Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων
  • Έκδοση γνωμοδότησης από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής το οποίο δεν είχε συνεδριάσει επί σειρά μηνών λόγω της αποχής των Μηχανικών
  • Έκδοση αδειοδότησης από την Εφορεία Αρχαιοτήτων
  • Έκδοση τελικής άδειας δόμησης

Στο έργο περιλαμβάνεται η πλήρης ανακαίνιση (εσωτερικά και εξωτερικά) του Δημοτικού Μεγάρου Ποταμού και συγκεκριμένα:

  • Καθαιρέσεις πλακιδίων, επιχρισμάτων, κουφωμάτων
  • Αντικατάσταση των τοποθέτηση ιδίου τύπου ξύλινων κουφωμάτων (χρώμα γκρι-γαλάζιο)
  • Τοιχοποιίες από πλινθοδομές στον Ά όροφο για την κατασκευή WC
  • Νέα επιχρίσματα
  • Αντικατάσταση και τοποθέτηση πλακιδίων
  • Αντικατάσταση και τοποθέτηση ειδών υγιεινής
  • Χρωματισμοί επιφανειών εσωτερικά και εξωτερικά
  • Αντικατάσταση υδρορροών
  • Επισκευή μόνωσης
  • Προμήθεια και τοποθέτηση συστήματος εξωτερικού φωτισμού

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, η Δημοτική Αρχή προγραμματίζει:

  • Την μετατροπή της κεντρικής αίθουσας του πρώτου ορόφου σε αίθουσα εκδηλώσεων και τέλεσης πολιτικών γάμων.
  • Την μόνιμη έκθεση του λειτουργικού μοντέλου του Μηχανισμού των Αντικυθήρων στην δυτική αίθουσα του πρώτου ορόφου. Το μοντέλο του Μηχανισμού από Plexiglass έχει δωρηθεί στο Δήμο μας από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και θα αποτελέσει μόνιμο πόλο έλξης στον Ποταμό για όλους τους επισκέπτες του νησιού μας, καθώς η αίθουσα που θα το στεγάσει θα υποστηριχθεί από πλούσιο ηλεκτρονικό εποπτικό υλικό.
  • Την δημιουργία ανανεωμένων γραφείων – χώρων εργασίας του Δήμου στις 2 ανατολικές αίθουσες του πρώτου ορόφου. Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών πρόσληψης νέου μόνιμου προσωπικού στο Δήμο (που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών), η Δημοτική Αρχή θα επανεξετάσει την μόνιμη λειτουργία ορισμένων υπηρεσιών του Δήμου στο κτίριο.

Από το βιβλίο του κ. Κοσμά Μεγαλοκονόμου «Ποταμός, ιστορία και εικόνες», εκδ. Αδελφοί Βλάσση, Κύθηρα, 2009 (σελ.29-30) διαβάζουμε πολύ ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία για το Δημοτικό Μέγαρο Ποταμού:

«Ο Ποταμός με το παζάρι του συνεχώς προόδευε. Η πλατεία ήταν το επίκεντρο της εμπορικής ζωής, αλλά και όλων των κοινωνικών, εθνικών, πολιτιστικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων. Ο εξωραϊσμός της αποτελούσε μέλημα όλων των Ποταμιτών. Το 1925 με πρωτοβουλία του καθηγητή χημείας του Ελληνικού Σχολείου Παναγιώτη Μεγαλοκονόμου ιδρύθηκε θίασος που ανέβασε με επιτυχία στις αίθουσες Λειβαδίτη και Χλέντζου τα έργα: «Γκόλφω», «Αγαπητικός της Βοσκοπούλας», «Πατρικό Σπίτι» και «Ζητείται Υπηρέτης». Τα έσοδα από τα εισιτήρια διατέθηκαν για τον εξωραϊσμό της πλατείας. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και του εκάστοτε Προέδρου της Κοινότητας, η πλατεία. Ο Πρόεδρος Γεώργιος Κορωναίος, γύρω στα 1930, φρόντισε για την τσιμεντόστρωσή της. Ντελάλης αποβραδίς φώναζε. «Όλοι αύριο, μόλις χαράξει, με τους γαϊδάρους να κατέβουμε στην Αγία Πελαγία να φέρουμε αμμοβότσαλο για την πλατεία». Έτρεχαν πρόθυμα οι Ποταμίτες με μπροστάρη τον Πρόεδρο. Την επομένη έριχναν το μαγικό υλικό, το τσιμέντο, που μόλις τότε άρχισε να χρησιμοποιείται στα Κύθηρα. Ο ίδιος Πρόεδρος επέκτεινε και το καλντερίμι των δρόμων.

Ο Γεώργιος Κορωναίος εκμεταλλευόμενος την εμπορική δύναμη του τόπου και έχοντας αρωγό τον Αντώνη Λεβούνη (παλιό υπάλληλο της Τράπεζας Αθηνών που είχε και την ιδέα) έπεισε τους ιθύνοντες της τότε Τράπεζας Αθηνών να χτίσουν τριώροφο Κοινοτικό Μέγαρο, με αντάλλαγμα ο μεσαίος όροφος να στεγάσεις για 60 χρόνια τις δραστηριότητες της Τράπεζάς τους, που σύντομα συγχωνεύθηκε με την Εθνική Τράπεζα. Η συμφωνία έγινε το 1929 με την συνηγορία του Γενικού Διευθυντή της τράπεζας Ηλιάσκου. Το προηγούμενο Κοινοτικό κτίριο, κεραμοσκεπές, ταπεινό, παλαιωμένο, απομεινάρι του Πύργου των Ευδαιμονογιάννηδων, βρισκόταν στην ίδια θέση με το τωρινό. Κατεδαφίστηκε το 1931 και αμέσως άρχισε η οικοδόμηση του νέου. Πρώτη φορά με πρωτομάστορα τον Σταύρο Κασιτόπουλο (Πετατζή) καλουπώθηκε και χύθηκε σκελετός οικοδομής από μπετόν αρμέ. Είχε προηγηθεί το ρίξιμο της πλάκας του ημιυπόγειου του Γυμνασίου στη Χώρα, αλλά οι τοίχοι αυτού του κτιρίου είναι λιθόκτιστοι, χωρίς τσιμεντένιο σκελετό. Η ανέγερση του Κοινοτικού Μεγάρου ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από ένα χρόνο. Η μελέτη προέβλεπε η στέγη να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως θερινός κινηματογράφος. Τα εγκαίνια έγιναν μεγαλόπρεπα στις 19 Ιουνίου του 1932, επί προεδρίας του Βρεττού Πανάρετου και παρουσία του Υποδιευθυντή της Τράπεζας Δαβιδόπουλου. Το γλέντι που ακολούθησε έγινε στην περήφανη και τσιμεντοστρωμένη πλατεία. Μέχρι το πρωί κελαηδούσε το βιολί του Βαγγέλη Καβιέρη συνοδεύοντας την άφθαρτη φωνή του. Λάμπρυνε την πλατεία το Μέγαρο και από τότε αποτελεί αντάξιο αντίβαρο της Λαριώτισσας. Ισορροπεί το μάτι του επισκέπτη που έρχεται από τα «μέσα» χωριά και συμπληρώνεται η εικόνα του Ποταμού με αρμονία και λαμπρότητα». 

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Κοσμά Μεγαλοκονόμο για την παροχή των ιστορικών πληροφοριών και του σχετικού φωτογραφικού υλικού.

Απάντηση